Visdomsord: - Utsett Vista-lanseringen

Via ITAvisen i dag kunne jeg lese at en forening som kaller seg «Commitee to Fight Microsoft» forlanger at Microsoft utsetter lanseringen av det kommende operativsystemet Windows Vista til alle kjente feil er blitt rettet opp i. En selvfølge spør du meg, men det ser ut ikke ut til å være normal praksis hos Microsoft.

At tidligere utgaver Windows-operativsystemet er vært katastrofalt utstabile er kjent nytt og de fleste som har prøvd Windows 95/98/ME er godt kjent med den forhatte "bluescreenen".

«Commitee to Fight Microsoft» forlanger nå at Microsoft ikke lanserer sitt nye operativsystem før alle feil er rettet. Det høres i mine ører ut som en umulig oppgave, men jeg ville foretrukket å måtte vente et halvt år lenger på et stabilt produkt enn et som krever lanseringer av «Service Packs» på løpende bånd.

Jeg lever som alltid i håpet!

RSS Kommentarer (11)

# – av Torkild Dyvik Olsen – 12. august 2005

Av det jeg har fått med meg, så virker det som om det ikke er satt noen release-date, og at de skal lappe alle hull før vista slippes. Men jeg er enig i at det er bedre med et stabilt produkt, en et halvferdig produkt.

# – av Martin Bekkelund – 12. august 2005

Jeg mener kravet er latterlig og sier mest om de som utsteder det. Alle som bedriver programvareutvikling vet hvordan budsjettene er lagt opp og en endelig release er det inntektsbringende målet. Microsoft har garantert en releasedato de arbeider mot, med spikrede milepæler underveis.

Det skal ekstreme feil til for å utsette en endelig release, og jeg har all forståelse for at det slippes et produkt med feil.

Derimot bør man heller oppmuntre til noe Microsoft for øvrig er klar over; kvalitet i koden og det funksjonelle rammeverket, så unngår man sikkerhetsbrister både i kode og funksjonaliteten.

# – av Espen Andersson – 12. august 2005

OK - jeg er enig i at det er litt flåsete å si at alle feil skal bli rettet opp i. Selv i scripting som jeg er vant med og som er mange hakk enklere enn programmering, vil det nesten alltid være feil som ikke er blitt rettet opp i. Det jeg dog finner bemerkelsesverdig er hvordan Microsoft fordeler tiden når det kommer til innføring av nye funksjoner, bug- og sikkerhetsfiksing o.l.

For det første så er det vært mye snakk om forbedringer i forhold til XP - flott! Ikke noe er bedre enn dette. Personlig har ikke Windows XP krasjet en eneste gang på maskinen her i huset med unntak av noen feil fra min side hvor et annet resultat ikke kunne vært ventet, men tidligere Windows-utgaver krasjet opptil flere ganger daglig. Spørsmålet er om forbedringene kan finnes sted fordi XP ikke var spesielt godt skrevet…

Videre har det vært veldig mye snakk om nye, interessante funksjoner som skulle komme i Vista. Mye av dette er avlyst (etter alt å dømme pga. tidspress), men det er likevel mye nytt som vil komme - spesielt på sikkerhetsfronten. Nå har ikke jeg kjennskap til om Vista retter opp i noen av de mange kjente sikkerhetshullene i f.eks. operativsystemet, Internet Explorer osv. i forhold til XP, men vil ikke en normal prioriteringsliste sette å fikse allerede kjente sikkerhetshull høyere opp enn nye funksjoner som skal forsterke sikkerheten som allerede har svakheter?

Som et eksempel på dårlig prioritering i mine øyne er en ny funksjon i Internet Explorer som skal kunne tilby muligheten til å kjøre programmet uten noen tillegg. Sikkert en flott funksjon for de som har spyware inne på maskinen, men hvorfor lage en slik funksjon når man i tillegg bygger inn en funksjon Mac-brukere er vært kjent med lenge - nemlig at man må bekrefte med passord ved installasjon av nye programmer på maskinen selv om man er innlogget som administrator? Hvor mange vil villig skrive inn passordet på spørsmål om de ønsker å få "XXX Toolbar" installert? En liten gruppe vil helt sikkert gjøre dette. Og vil virkelig disse finne fram til funksjonen som lar dem kjøre Internet Explorer uten tillegg? Det tviler jeg meget sterkt på. Jeg velger å tro at denne funksjonen ikke vil bli spesielt nyttig. Tiden vil vise om jeg får rett …

Det som også er interessant er om alle forbedringene som skal komme i Vista er et resultat av tilbakemeldinger fra brukerne og mer dyktige programmerere, enn det er at XP rett og slett har dårlig kodekvalitet.

# – av Ronny – 15. august 2005

Jeg tror ikke Vista er noe bedre for andre ting enn øyet. Derimot har jeg veldig lyst til å se hvordan Mac OS X for PC fungerer, når den kommer da.

# – av Knut Helland – 15. august 2005

Det er ganske merkeleg at Microsoft har arbeida med Vista i 5 år, og resultatet er eit gjennomsiktig brukargrensesnitt :P

Nei. Det er ein del nytt, men eg er ganske enig med dinside.no, om at det heller kan minne om SP3 eller SP4 til XP. Eg synes at det er heilt ufatteleg at det kan ta _så_ lang tid for Microsoft som er _så_ rike å utvikle eit operativsystem … Sjå berre på Mac …

# – av Espen Andersson – 15. august 2005

Knut, du ser ut til å ha glemt at det vi har sett hittil er beta 1, og på langt nær alt som er nytt er implementert. Beta 2 vil gi et mye mer realistisk bilde av det kommende operativsystemet.

# – av Knut Helland – 15. august 2005

Pondus: Dei har jo hatt 5 år på å utvikle betaversjonen, så det går på det same.

# – av Espen Andersson – 15. august 2005

Knut, jeg er ikke enig med deg. Dersom noen kan motbevise det jeg sier så er det greit, men jeg har forstått det slik at beta 1 er beregnet med på utviklere, IT-personell og selvfølgelig Windows-entusiaster som ønsker å prøve neste versjon av Windows-operativsystemet før vanlige folk. Beta 2 er ment å være en, etter hva jeg har lest, tilnærmet lik funksjonskomplett utgave av Windows Vista og kunne gjenspeile et realistisk bilde av hva vi har i vente. Det betyr at beta 1 bevisst ikke inneholder all funksjonalitet selv om Microsoft kunne besluttet å ta det med, men de velger bevisst å la være og heller legge det inn i beta 2 slik som det er planlagt. Det trenger ikke nødvendigvis ha en sammenheng med at funksjonaliteten ikke er «ferdig nok» …

Ref.: http://www.microsoft.com/norge/windowsvista/default.mspx

# – av Calle – 16. august 2005

Det ligger jo mye mer under overflaten Knuto. Ryktene fra MS lyder:

- Vista skal bootes dobbelt så raskt som XP
- Alle programmer vil starte 25% hurtigere enn i XP. Dette pga. såkalte "tjuvstarter" av programmene og avkutting av unødvendig kodemengde.
- Nytt utviklet dvalemodus. Maskinen skal nå kunne starte opp i løpet av 2 sekunder etter en dvale.
- Virtual Folders
- Forbedret strømsparing
- Mye bedre driverstøtte
- Forminskede muligheter for krasjing fordi den største delen av drivere skal kjøres i User Mode.
- Søkefunksjonen er mye kjappere og mer presis i Vista.

Dessuten har beta 1 vært beregnet for systemutviklere og administratorer, ikke sluttbrukere - derfor har det visuelle blitt nedprioritert i den første betaversjonen.

# – av mikaelb – 19. august 2005

Det jeg syns er litt rart at de hevder Windows Vista ikke kommer til å kreve mer av maskinen din enn Windows XP.

Når Vista har mye mer visuelt, og de punktene som skrevet ovenfor, vil det da automatisk kreve mer av maskinen som kjører det.

Jeg liker Windows og gleder meg til Vista kommer ut.

Release kommer vel på høsten 2006 etter hva jeg har forstått.

# – av Espen Andersson – 20. august 2005

Endelige systemkrav er ikke kjent ennå, men de har foreløpig sagt at en maskin som kjører Windows XP også skal kunne kjøre Vista uten problemer. Forskjellen kommer vel til å ligge i hvor mye av effektene som kan tas i bruk…



Legg til kommentar


— Ingen HTML
— [em], [b], [u]
— [quote], [quote=navn]
— [url], [url=]

 
 
Grunnet omfattende spamangep må førstegangskommentatorer godkjennes manuelt. Vennligst ikke lagre samme kommentaren flere ganger om den ikke vises umiddelbart.